Stan bezpieczeństwa na drogach powiatu bielskiego
Na terenie miasta Bielsk Podlaski doszło do siedmiu wypadków, w których siedem osób zostało rannych, w tym jeden pieszy. Odnotowano też 153 drobniejszych kolizji drogowych. Na drodze krajowej nr 19, na odcinku przebiegającym przez teren powiatu, miało miejsce 46 kolizji drogowych oraz siedem wypadków, w których zginęły cztery osoby, a sześć doznało obrażeń ciała. Na drodze krajowej nr 66, na odcinku Mień – Malinniki odnotowano osiem wypadków w których zginęła jedna osoba, zaś siedem zostało rannych. Na tym odcinku zdarzyło się też 33 stłuczek. Jeden wypadek i trzy kolizje, w których ranna została jedna osoba, wydarzyły się na drodze wojewódzkiej nr 689 na odcinku Bielsk Podlaski – Szczyty-Dzięciołowo. Na drodze wojewódzkiej nr 681 na odcinku Niemyje Stare – Wólka Pietkowska wydarzyły się trzy wypadki w których jedna osoba poniosła śmierć, a trzy osoby zostały ranne. Miało też tu miejsce 14 drobniejszych kolizji. Na pozostałych drogach powiatowych zanotowano 32 kolizje i siedem wypadków, w których trzy osoby poniosły śmierć, a pięć osób odniosło obrażenia ciała.
Najbardziej zagrożone miejsca na terenie Bielska Podlaskiego to ulica Mickiewicza, w tym skrzyżowanie z ulicą Żwirki i Wigury. Na pozostałych drogach powiatu zdarzenia drogowe występowały w różnych miejscach i nie sposób wyodrębnić miejsc szczególnie niebezpiecznych. Należy jednak zwrócić uwagę, że są to przeważnie miejscowości położone przy drogach krajowych nr nr 19 i 66 oraz drodze wojewódzkiej nr 681.
Do głównych przyczyn wypadków i kolizji zaliczyć należy:
- nadmierna prędkość lub niedostosowana do warunków ruchu, niejednokrotnie brawura, brak wyobraźni,
- nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu,
- nieprawidłowe omijanie, wymijanie i wyprzedzanie, wyprzedzanie na trzeciego,
- jazda pod wpływem alkoholu,
- nieprawidłowa zmiana pasa ruchu,
- niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej,
- przechodzenie przez jezdnie w miejscu niedozwolonym oraz poruszanie się pieszych nie po właściwej stronie drogi, bez elementów odblaskowych w porze wieczorowo nocnej,
- nieprawidłowe zachowanie się kierujących wobec pieszych.
Sprawcami wypadków i kolizji najczęściej byli:
- kierujący pojazdami osobowymi (66 proc. ogółu),
- osoby piesze (13 proc. ogółu),
- kierujący samochodami ciężarowymi (7 proc. ogółu),
- kierujący motocyklami (4 proc. ogółu),
- kierujący rowerami (3 proc. ogółu).
Prowadzone przez policję działania prewencyjne z pewnością spowodowały ograniczenie ilości wypadków oraz liczby osób zabitych i rannych.
Znacząco wpłynęło to także na poprawę porządku i bezpieczeństwa w zakresie ruchu drogowego, co stwierdzić można porównując liczbę zdarzeń drogowych, jakie mają miejsce w innych powiatach.